Teoria dezvoltării umane propusă de Maria Montessori

1390
Maria Montessori
2 noiembrie 1946: Maria Montessori într-o școală care-i promovează metodele (Poză realizată de Kurt Hutton)

Maria Montessori a propus o teorie a dezvoltării umane prin care și-a exprimat convingerea cum că această dezvoltare nu este una liniară. Principalele planuri de dezvoltare prin care trece un om, patru la număr, sunt în funcție de specificul vârstei și pot fi grupate câte două.

Principalele planuri în funcție de vârstă sunt:

  • 0 – 6 ani – primul plan caracterizat mai ales prin „mintea absorbantă”
  • 6 – 12 ani – al doilea plan caracterizat prin dorința de a știi totul despre tot
  • 12- 18 ani – al treilea plan caracterizat prin construirea unui eu social
  • 18- 24 ani – ultimul plan caracterizat prin construirea tânărului adult

Din cele patru planuri, primul are multe puncte comune cu cel de al treilea, iar al doilea cu ultimul. Mai exact primul plan și cel de al treilea sunt împărțite în subplanuri. Perioada 0-3 ani cu perioada 12 – 15 ani, ca subplanuri, au în comun caracterul de naștere. În primul subplan se naște pe lume, iar în cel de al doilea se naște în lumea adulților. Acest lucru duce la schimbări majore pe plan fizic în cele două subplanuri.

Planul al doilea și ultimul plan sunt caracterizate prin perioade mai calme în ceea ce privește dezvoltarea fizică, dar și printr-o „sete de cunoaștere”.

Acumularea de informații este însă foarte puternică în primul plan, de aici și importanța mediului în care crește copilul. Acesta absoarbe, după cum observă și Maria Montessori, tot ceea ce se întâmplă în jur. Copilul, imediat ce se naște, are nevoie să învețe pentru a putea să supraviețuiască. Această învățare însă se face fără cunoașterea unor concepte precum bine, rău, util sau inutil. Este o învățare cantitativă fără a avea un substrat în modul de gândire în timp ce copilul nu cunoaște o metodă de a învăța. Pentru o înțelegere mai bună a acestei perioade Maria Montessori folosește termenul de „minte absorbantă” prin compararea modului de asimilare a informației din mediul înconjurător la cei mici, cu modul în care un burete absoarbe apa.

DISTRIBUIȚI