Pedagogia Waldorf – inovație centrată pe copil

363
Waldorf

Pedagogia Waldorf este un sistem alternativ de învățământ pentru copii. Școala de tip Waldorf se bazează pe promovarea artei și a spiritului artistic în dezvoltarea copilului. Cu alte cuvinte ea se bazează pe învățare prin dezvoltarea aptitudinilor înnăscute prin artă și meșteșug. Nu există manuale, note sau calificative pentru elevi. Acest sistem este prezent și în școlile și grădinițele din România.

Primele baze spre pedagogia Waldorf

Prima școală a fost întemeiată în 1919 în Stuttgart, Germania, și a fost condusă de un colectiv de dascăli pregătiți de Rudolf Steiner, finanțată de către adeptul său Emil Molt, proprietarul fabricii de tutun Waldorf din Stuttgart, pentru copiii angajaților fabricii sale. De atunci numărul școlilor Waldorf (denumite uneori și școli Steiner) a crescut progresiv, astfel încât în prezent reprezintă unul din cele mai răspândite tipuri de pedagogie independentă din Europa și America de Nord.

Raportarea la ființa copilului și utilizarea disciplinelor ca mijloc de dezvoltare

Această școală este făcută pentru a se raporta la etapele dezvoltării, copilului. El nu vine să învețe discipline, ci aceste discipline sunt utilizate pentru a-l ajuta să se dezvolte. De exemplu copilul nu vine să învețe la școală să învețe matematică, ci prin intermediul matematicii să primească posibilitatea a dezvolta o gândire logică ceea ce va duce la dezvoltarea lui armonioasă. Doar așa acesta va reuși să conștientizeze ceea ce îi place să facă și la ce anume este el bun.

Marea diferență între tradițional și Waldorf

În învățământul tradițional copilul este văzut doar prin prisma cunoștințelor pe care le posedă. Profesorii Waldorf înțeleg că elevul nu este doar cap, el mai are membre, simțire și gândire, iar educatorul trebuie să se raporteze la toate.

Pedagogia Waldorf este o pedagogie a inovației. Din această cauză profesorii încurajează exprimarea liberă a părerii, să te exprimi când înțelegi și mai ales când nu înțelegi. Învățarea este una de căutare, descoperire, dar nu orice fel de descoperire. Este vorba aici de o descoperire dirijată care ține cont de programa școlară și de nivelul de dezvoltare al copilului.

Te învață să uiți

Deși în educarea tradițională uitarea este văzută ca ceva grav, în pedagogia Waldorf copiii sunt educați pentru a „uita”. După ce se realizează uitarea, după ceva timp, se întoarce la problemă. De data asta, însă, problema este văzută dintr-o perspectivă diferită. Și informațiile „uitate” (care au fost de fapt înglobate în memoria de lungă durată) ajută la integrarea informațiilor noi.

Waldorf și tehnologia

Pedagogia Waldorf îndreaptă atenția spre concret, spre ceea ce se află în jurul copiilor, nu la niște imagini create artificial sau la deconectarea de realitate. Din acest motiv impactul cu tehnologie în școală are loc după 12 ani când sistemul nervos este destul de dezvoltat. Cu toate acestea, la bacalaureat (proba de competențe digitale), copiii au rezultate foarte bune.

Waldorf și religia

Școala promovează deschiderea spre spiritualitate, fără însă a impune o anumită religie. Sărbatorile sunt folosite mai ales pentru a definii trecerea anotimpurilor astfel:

  1. Sfântul Mihail și Gavril (sau sărbătoarea recoltei) anunță terminarea anotimpului vara și începerea toamnei
  2. Crăciunul – încheiem toamna și începem iarna
  3. Paștele – Anunță terminarea anotimpului geros și începerea primăverii
  4. Sânzienele – sărbătoare de vară

În concluzie pedagogia Waldorf este o pedagogie a înțelegerii, prin care învățăm să apreciem frumosul și să ne deconectăm de tehnologie

DISTRIBUIȚI