Maria Montessori – viața și credința acesteia despre educație și copil

2469
Maria Montessori
Maria Montessori, pedagog și medic italian, în mediul său favorit: în jurul copiilor.

Această alternativă poartă numele persoanei de care a fost creată, mai exact medicul ți pedagogul italian Maria Montessori. Aceasta a absolvit Universitatea din Roma și a ajuns medic, primul medic femeie din Italia. Domeniul său de interes au fost copiii cu probleme psihice. În tratarea acestora ea a utilizat atât metode medicale cât și metode pedagogice.

Ca bază a observației făcută pe copii, Maria Montessori și-a exprimat ideile prin diferite lucrări publicate. Unele dintre cele mai importante sunt: „Minte absorbantă”, „Educația pentru o lume nouă”, „De la copilărie la adolescență”, „Educația pentru libertate”, „Educația cosmică”.

O viziune nouă asupra copilului la naștere

Prin aceste lucrări a combătut anumite credințe și mai ales modul de plecare de la ideile filosofice. Ea a preferat să se bazeze în lucrările sale doar pe experiment și observație. Acest lucru, însă, vine după ce aceasta combate Pedagogia experimentală.

Mai exact Maria Montessori și-a afirmat poziția contra celor două idei care se învârteau în jurul potențialului copilului la naștere. Aceasta nu era de acord nici cu ceea ce afirma J. J. Rousseau, cum că omul este bun de la natură (din naștere), dar nici cu idea promovată prin credințele biblice prin care copilul este „rău” de la natură și poartă păcatul strămoșesc. Aceasta a afirmat că în momentul nașterii copilul este în punctul 0, adică nu este nimic. El devine apoi bun sau rău în funcție de mediu și educație.

Teoria de bază pe care s-a bazat Maria Montessori a fost cea a independenței copilului. Chiar ea a afirmat că nu educatorul, nu educația îl învață pe copil, acesta învață singur. Ea era total împotriva modului de abordare tradițional unde copilul este văzut ca un material de lucru pentru profesor, un material ce nu se poate descurca singur. Chiar afirma ca o regulă de bază „să nu faci pentru copil ceea ce poate face singur”.

Altă teorie care a stat la baza formării pedagogiei alternative Montessori a fost teoria dezvoltării umane. În funcție de această teorie și-a conturat părerea cum că adultul nu se formează uniform și acesta trece prin diferite etape, unele mai liniștite, alte evidențiate de schimbări majore. Mai multe despre această teorie găsiți în acest articol.

Maria Montessori a văzut copilul ca fiind o „ființă divină, dar neînțeleasă”. O ființă pe care noi avem obligația să o pregătim pentru lumea nouă, lumea de mâine. Însă noi nu știm cum va fi această lume, deci în principal noi trebuie să-l învățăm să se adapteze.

DISTRIBUIȚI