Despre Dislexie – ce este și cum se manifestă la copil

1149
Dislexia

Dislexia este o dificultate de învățare a citirii. Mai exact această dificultate se manifestă printr-o lectură lentă, cu omisiuni și chiar blocaje în citire. Alt aspect care înconjoară idea de dislexie este citirea corectă, dar mecanică, fără a înțelege textul. Apare o dificultate de învățare în acestă situație, dacă textul este unul accesibil.

Istoria citirii

Dacă e să privim procesul de citire din punct de vedere istoric, vom observa schimbarea ritmului în învățarea citirii, acest aspect fiind o posibilă cauză care a dus la dislexie. Mai exact, în acest moment se așteaptă de la un copil care tocmai ce a intrat în sistemul de învățământ să învețe citirea în aproximativ 8 luni de școală. Grecii antici învățau o limbă și un alfabet similar ca dificultate cu limbile cunoscute acum. Diferența era că aceștia învățau în 4 ani, chiar și așa crezând că este prea scurt acest interval.

Am făcut acestă mică „lecție de istorie” doar pentru a vă atenționa de complexitatea citirii. Noi, văzând că aproape toată clasa citește atât de repede, ni se pare ceva normal, firesc. Nu observăm toate mecanismele până nu întâlnim o persoană care să nu reușească această performanță considerată de noi firească. Doar atunci privim în jur la cei care reușesc și spunem:„oare cum au reușit?”.

Despre Dislexie – Definiție și principale moduri de manifestare

Dacă ar fi să definesc, într-un mod mai academic dislexia, aș spune că aceasta este o dificultate de un anumit grad în recunoașterea și înțelegerea textelor scrise. Această dificultate poate apărea atât la textele tipărite, cât și de mână. Însă, trebuie făcută precizarea, ca această dificultate să nu fie cauza întârzierii mintale, a unor deficiențe senzoriale, neurologice sau educația nu este una corespuzătoare.

În tot procesul citirii avem 4 module: perceptiv, lexical, sintactic și semantic. Dislexia poate să apară la oricare dintre acestea. Am să explic acum se înseamnă fiecare.

Probleme la nivelul modulului perceptiv: copilul are dificultăți în a extrage informația afișată grafic și a o raporta la ceea ce el deja știe, la memorie. Cele la nivel lexic, sunt cele care apar ca o dificultate în a asocia cuvântul cu semnificația lui primară.

La nivelul sintactic, înseamnă la nivelul sesizării și recunoașterii a unei grupări de cuvinte aranjate într-o structură specifică care urmează regulile gramaticale. Reguli pe care copil le imită la început, dar pe care le dobândește mai târziu.

Cele mai grave, dar și cele mai puțin studiate până acum, sunt cele la nivel semantic. Aceste fac referire la înțelegerea textului ca un tot unitar. Acesta citește acceptabil, e posibil chiar să înțeleagă ce înseamnă fiecare cuvânt, dar nu înțelege mesajul textului.

Ultimele probleme care ar putea apărea și care sunt destul de grave sunt cele la procesarea Mnezică Operațională. Aceste procese se manifestă prin a nu reține ceea ce tocmai au citit. Citesc corect, reușesc să-și însușească mesajul textului, dar nu îl rețin.

 

DISTRIBUIȚI